پوشش دهی مخازن
نوشته شده توسط : آی آر مخزن

 

پوشش مخازن یکی از موضوعات مهم در زمینه مخارن میباشد. چرا که مخازن به صودت کلی به دو دسته مخازن نگهداری و مخازن حمل تقسیم بندی میشوند. با توجه به نوع سیال و فشاری سیال مورد استفاده جنس مخازن انتخاب میگردد. مخازن از مواد مختلفی همچون آهن سیاه، گالوانیزه سرد، گالوانیزه گرم، کامپوزیت ( FRP)، بتن و استیل تولید میگردند. با توجه به نوع سیال موجود در مخازن و در راستای افزایش طول عمر بهره برداری، این مخازن از مواد متعددی استفاده میشود.

پوشش محافظ مخازن

برای محافظت از مخازن در برابر عوامل خورنده شیمیایی ماننده اسید، باز، حلال ها و سایر مواد شیمیایی محاجم امروزه پوشش مخازن پلیمری مناسبی ارائه می شود. همچنین در مقابله با عوامل خورنده مکانیکی چون ذرات سیلیس، مواد معدنی و خوردگی که توسط جریان های با سرعت بالا ایجاد می شود نیز می توان راهکارها و پوشش محافظ مخازن را پیشنهاد داد. از جمله مشهورترین پوشش مخازن می توان به پوشش تفلن اشاره کرد که توانایی تحمل محیط های خورنده شیمیایی و مکانیکی در دماهای تا ۲۴۰ درجه سانتیگراد را دارد. در کاربردهای دیگر استفاده از پوشش های پلی اتیلنی یا PVDF و یا رزینی بر پایه وینیل استر، کفپوش اپوکسی و وینیل اپوکسی و … نیز ممکن است.

پوشش مخازن قدیمی

پوشش مخازن قدیمی و فرسوده را می توان با پوشش دهی صحیح احیاء کرده و مجدد مورد استفاده قرار داد. پوشش دهی مخازن قدیمی اندکی پیچیده تر و مستلزم تکنولوژی های متفاوت است. در ابتدا باید پوشش قدیمی مخزن برداشته شود و خوردگی های مخزن را توسط سند بلاست از بین برد. در مرحله دوم ممکن است مخزن نیاز به تقویت و بازسازی در بعضی از نقاط داشته باشد. برا ی استحکام بخشیدین به سازه می توان از پوشش هایی مانند پلی یوریا ( پلی اوره ) استفاده کرد. این نوع از پوشش مخازن هم می تواند مخزن را آب بند کند و هم به دلیل خواص بی بدیل مکانیکی سازه را استحکام بخشد.





:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مهر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: